Gusül Abdesti – 2
Gusül abdesti esnasında dua okunması ve suyu çok aşırı kullanmak mekruhtur. Cünüp kişi Vakıa suresi 79. Ayet-i kerimedeki Allah’ın şu kavli gereği "Ona ancak temiz olanlar dokunabilirler "Cünüp olan kişiye "Şayet cünüpseniz iyice temizlenin "Maide suresi-6 ayet-i kerimesi gereği namaz kılması icma'ya göre caiz değildir. Bu durumdaki kişinin dua övgü kastı, bir şeye başlarken besmele çekmek veya Allaha şükür senada bulunmasında hiçbir mahsur yoktur."

Esselamu Aleykum! Değerli Kardeşlerim geçen aydan fıkıhta kaldığımız konumuzdan devam edeceğiz inşalla

Gusül abdesti esnasında dua okunması ve suyu çok aşırı kullanmak mekruhtur. Cünüp kişi Vakıa suresi 79. Ayet-i kerimedeki Allah’ın şu kavli gereği “Ona ancak temiz olanlar dokunabilirler ”Cünüp olan kişiye “Şayet cünüpseniz iyice temizlenin ”Maide suresi-6 ayet-i kerimesi gereği namaz kılması icma’ya göre caiz değildir. Bu durumdaki kişinin dua övgü kastı, bir şeye başlarken besmele çekmek veya Allaha şükür senada bulunmasında hiçbir mahsur yoktur.”

Rasulullah Efendimiz -sallalahu aleyhi vesellem- “Cünüp veya hayızlı kimse Kur’an’dan bir şey okuyamaz” (Ebu Davud ve Tirmizi rivayet etmiştir) Adetli ve nifaslı (lohusa) kadınlara gelince onların durumları cünüplünün hükümleriyle aynıdır. Namaz farz değildir eşleriyle birlikte olmaları haramdır.(Hanefi fıkhı VEHBE Zuhayli)

İmamı Ebu Hanife (r.ha) adetliyken bir hanım besmelesiz Fatiha’yı dua niyetiyle okuyabilir bu konuda Şafii imamımızın da ayet el kürsü felak ve nas besmelesiz okuyabileceğinin rivayeti vardır.

Hadis inkârcıları ,Müslüman hanımlara adetliyken kuran okumalarını, adetliyken ramazanda oruçlarını tutmalarını ve namazlarını kılmalarını bir itikadı mesele gibi öğretiyor ve yayıyorlar. Yukarıda verdiğimiz gibi daha birçok delili olan bu konu hakkında fetva vermekteler.

Öncelikle ben şunu belirteyim ki biz mezhepliyiz mezhepçi değiliz. Mezhep;

Hadislerin yorumudur dinin kendisi değildir mezhep dindendir din mezhepten değildir. Konuların delillerine vakıf oluruz hadislerin yorumu olan mezhep görüşlerinden hangisini istersek istediğimize uyarız usulünce. Hadislerin yorumuyla ulemanın icmasıyla; Adet olan kadın namaz kılamaz, ramazanda oruçlu kalamaz, bir tek İmam-ı Malik in nakliyle hafızlar ve ilim alanlar hayızlıyken kuranı okuyabilir içtihadı vardır. Biz Müslüman hanımlar ezber yapanlar ister bu ruhsatı seçer ister seçmez.

Hanımlar için gene bir kolaylıkta çok uzun saçları olanların saç örgülerini açmadan saç diplerinin ıslanmasıyla gusül abdestinin geçerli olacağı kolaylığı vardır. Bu arada toplumun belirlemiş olduğu yanlış fıkıha göre (!) gusül abdesti alırken karı kocanın da aynı banyoda olmaları abdesti bozacağı yalanı. Dinini öğrenme zahmetine katlanmayan Müslüman eşler bu yanlışı çokça uygulamaktadır.

İbni Huzeyme, Muaze Adaviyye(r.a) den rivayet etmiştir: ”Hz.Aişe(r.a) ye “Kadın kocası ile birlikte cünüplükten dolayı aynı kaptan gusledebilir mi ?” diye sordum. Şöyle söyledi:” Su temizdir. Hiç bir şey suyu cünüp yapmaz. Ben ve Rasulullah (a.s) aynı kaptan guslederdik. Önce ben başlardım daha ellerini suya sokmadan ben ellerime su dökerdim.” (İbni Huzeyme Kitabu-Tahare)

 

Cünüp olan bir kişinin uyumasının ve yemek yemesinin hükmü; Buhari, Hz.Aişe  (r.a)  rivayetle Rasulullah (a.s) cünüp iken uyuyor muydu?” diye sordum Şöyle söyledi: Evet ancak abdest alıyordu.

Rasulullah yine cünüp olan birinin yeme ve içmesi için namaz abdesti gibi abdest alıp yiyip içebileceğine cevaz vermiştir. Süt emziren annelerin genelde çok sordukları bir soru, cünüpken çok şiddetli ağlayan süt çocuğu için anne göğsünün ucunu yıkayarak onu emzirebileceğine izin verilmiştir. Yanlış bilinen bir bilgi yine cünüp birisi vefat ederse imansız öleceğine dair. Hatta halk arasında şöyle yanlış bir inanç vardır ki yataklarının yanına bir tuğla yada kiremit koyuyorlar cünüp olan kişi yataktan kalkıp lavaboya gidecek olsa önce onunla teyemmüm ediyor çünkü eğer abdestsiz yerlere basarsa üzerine lanet ineceğine inandırılmış.

Fıkıh köşesini yazarken amacım kitabi fıkıh bilgilerini sunmak değil. Herkesin ulaşacağı bir sürü fıkıh kitabımız mevcut elhamdülillah. Asıl amaç bunların uygulanmasında ki çarpıklıklardır.

Cünüp Biriyle Musafaha Ve Oturup Kalkma

Rasulullah (a.s)  Medine de yolda Ebu Hureyreyle karşılaşıyor ve Ebu Hureyre (r.a) kendisinden uzak duruyor ve gidip gusül alıp Rasulullah’ın yanına geliyor Efendimiz ALEYHİSSELAM soruyor “Neredeydin ey Ebu Hureyye” ? O da, cünüptüm bu yüzden temiz olmadığım bir sırada seninle birlikte oturmak istemedim” dedi. Bunun üzerine Rasulullah (a.s) şöyle buyurdu :

“Suphanallah! Mü’min kesinlikle pis olmaz.

“Cünüp birinin artığının temiz olduğuna, onunla oturulup kalkılacağına, onlarla konuşulabileceğine ve Musafaha edilebileceğine delalet etmektedir. Bir kişi namazda iken cünüp olduğunu hatırlarsa namazı bırakıp guslünü alıp namazını baştan kılar.Dinden çıkmaz (! ) Gusül konumuzu bitirdik özel soruları olan kardeşlerimiz sorun söyleyelim köşemize yazabilirler. Gelecek ay teyemmüm konusundan bahsedeceğim inşallah.

En emine emanet olun.

Diğer Yazılarımız